Foto: Foto:

De last mile

  Column

Reizen met de trein is prima, maar dat laatste stukje, hé. Als je dat moet lopen, is de verleiding om toch maar de auto te nemen best groot. Die 'last-mile', dat laatste stukje dus, moeten we aantrekkelijker maken. Zodat het OV een nog logischere optie wordt.

Omdat Helmond zich graag profileert als een stad met slimme vervoersoplossingen -sorry, a city for smart mobility-, stapt onze gemeente in een pilot die komend najaar gaat draaien. Vanaf dat moment rijden er zelfrijdende bussen vanaf het NS-station Brandevoort naar de Automotive Campus. Tussen de fietsende schoolkinderen, zonder chauffeur.

Het is goed dat Helmond zich inzet voor onderzoek naar nieuwe vervoersoplossingen. Eerlijk gezegd had ik met GroenLinks prominent vertegenwoordigd in het stadsbestuur, de afgelopen jaren wel wat meer resultaat verwacht. Maar goed, dit is een leuk initiatief.

Wat ik wel raar vind is dat gekozen is voor station Brandevoort als start- en eindpunt van de bus. Als ik met de trein naar de Automotive Campus zou willen, zou ik niet in Brandevoort, maar op station Mierlo-Hout uitstappen. Misschien iets minder tv-gevoelig voor als straks de camera's de opening komen filmen, maar wel veel logischer. En over logisch gesproken: de 1.3 kilometer die station Mierlo-Hout scheiden van de ingang van de Automotive Campus zijn in een kwartiertje te lopen. En met de aanwezige OV-fiets ben je er zelfs in minder dan vijf minuten.

De zelfrijdende bussen die in het najaar gaan rijden, zijn leuk voor het imago van de stad. GroenLinks wethouder Antoinette Maas zal tijdens de opening ongetwijfeld reppen over duurzaamheid en nieuwe, innovatieve vervoersmogelijkheden. Gasten die de Automotive Campus met de trein bezoeken, kan ze echter beter aanraden om in Mierlo-Hout uit de trein te stappen.

Huub

Meer berichten