Foto: Foto:
Huub

100 kilometer per uur

  Column

Ik wist niet wat ik zag, vorige week. Onze premier, Mark Rutte. Tijdens een persconferentie legde hij uit waarom we in Nederland voortaan overdag maar 100 km per uur mogen rijden op de snelweg. Dat heeft te maken met de uitstoot van stikstof en met de bouw. Het is best een ingewikkeld verhaal en ik heb sterk de indruk dat ons kabinet onder een enorme druk momenteel allerlei verkeerde beslissingen neemt, maar goed, de kogel was door de kerk, we moeten terug in snelheid.

Toen ik de premier hoorde praten, leek het alsof hij de slachtoffers van een grote ramp aan het toespreken was. Man, man, wat een drama. Deze maatregel moeten afkondigen leek wel het ergste wat hem in al die jaren was overkomen. 'Ik baal er ongelofelijk van, het is verschrikkelijk, maar dit moet.'

Rutte vindt het verschrikkelijk. Maar wat dan precies? Nou, simpel, het feit dat hij zijn VVD-vriendjes in veel te dure auto's beloofd heeft dat ze voortaan 130 mogen karren en dat hij dat nu moet inslikken. Dat vindt hij veel erger dan de problemen in de jeugdzorg, de toename van het aantal verwarde mensen, het feit dat steeds meer landgenoten hun zorgpremie niet meer kunnen betalen, de problemen in de publieke sector, de studieschuld waarmee hij duizenden jongeren opzadelt, de situatie in Syrië, de klimaatproblematiek…

Nog nooit heb ik onze premier zo dramatisch een regeringsbesluit zien uitleggen. Het geeft aan waar de prioriteit van deze minister-president ligt: bij zijn eigen 'vrinden' en nergens anders.

Rutte zou een voorbeeld kunnen nemen aan wethouder Theo Martens uit Asten. In tegenstelling tot zijn ook zeer teleurgestelde CDA-companen in en om het kabinet, zegt Martens in het Eindhovens Dagblad dat hij het een goede maatregel vindt. Voor het milieu. Voor de mensen in de buurt van een snelweg én voor de verkeersveiligheid. En gelijk heeft-ie!

Huub

Meer berichten