Foto: Foto:
Huub

Beste fietsers

  Column

Helmond is een fietsstad. Dat is het al sinds oud-wethouder Jan van der Zanden zich daar hard voor maakte. Jan, een van de markantste wethouders van de afgelopen decennia, had geen rijbewijs dus ervoer aan den lijve hoe fietsers in het steeds sneller wordende verkeer, grote gevaren liepen. Onder zijn leiding kreeg de stad steeds meer fietspaden. En kregen de fietsers steeds vaker voorrang op het autoverkeer.

Het werk van Jan van der Zanden werd de jaren daarna voortgezet. Het gevolg was dat fietsers ook voortaan voorrang kregen op plaatsen waar dat niet echt logisch was. Of waar de verkeerssituatie dusdanig complex was dat automobilisten het overzicht verloren.

Het beste voorbeeld daarvan vind ik de oversteek die fietsers moeten maken als ze vanaf de Watermolenwal naar de linkerkant van de Ameidewal fietsen. Bij het oude postkantoor ga je dan linksaf en na dertig meter rechtsaf. Afgelopen week werd ik daar bijna voor de derde keer van mijn fiets gereden door een automobilist die vanaf de Marktstraat in de richting van de Markt reed.

De auto, bestuurd door een oudere vrouw, stopte om te kijken of ze mij geraakt had, maar dat was niet het geval. Ze gaf aan dat ze me op het laatste moment in een ooghoek zag, maar dat ze toen niet meer kon remmen. Ze had goed gekeken naar links. Daar komen fietsers vanaf de Marktstraat de kruising oprijden, maar ook vanaf de Ameidewal. Van die Ameidewal komen ook auto's, maar die komen ook vanaf de Watermolenwal. En dan zijn er nog auto's die van en naar de parkeerplaats rijden.

Echt, deze mevrouw had niet roekeloos gereden. Ons 'bijna-ongeluk' was een niet meer dan logisch gevolg van de ingewikkelde verkeerssituatie op dat punt. De oplossing is simpel. Geef fietsers geen voorrang op plaatsen waar dat niet logisch is. Of richt deze kruising anders in. Tot die tijd laat ik mijn voorrangspositie op deze plaats maar voor wat hij is.

Huub

Meer berichten