Foto: Foto:
Huub

Stadsmarketing

  Column

Je zou bijna denken dat het merk Helmond onverkoopbaar is. Want tjonge, wat gaat er veel mis bij de stadsmarketing van Helmond. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar in de afgelopen decennia heeft alleen Peter-Paul van Meerwijk laten zien dat hij geschikt was om de stad een 'boost' te geven. Onder zijn leiding ontstonden initiatieven als het Rondje Helmond, de Kasteeltuinconcerten en het Kasteel van Sinterklaas; stuk voor stuk succesnummers die ook bezoekers van buiten de stad trekken.

De laatste miskleun heette Leo Grunberg. Hij was klaar met zijn werk en stopt er nu mee, maar het is duidelijk dat hij te horen heeft gekregen dat hij het beste snel zijn ontslagbrief kon schrijven, voor hij er eentje op de deurmat vond. Opnieuw is een fors salaris voor meerdere jaren door het putje gespoeld, opnieuw staat de marketingorganisatie bijna op nul.

Ik moest wel even lachen toen wethouder Maas geciteerd werd in het ED over de verdiensten van Grunberg voor de stad. 'Hij heeft natuurlijk veel goed werk gedaan', liet de wethouder optekenen. Maar je hoorde haar erachteraan denken: 'ik hoop maar niet dat ze vragen, wát die verdiensten dan precies zijn.' Iedere enigszins ingevoerde Helmonder weet namelijk dat het handjevol goede resultaten, zoals de Uit-agenda, echt niet op het conto van de ontslagen stadsmarketeer te schrijven zijn.

Is Helmond dan onverkoopbaar? Nee, natuurlijk niet. De kracht van Helmond zit in de mensen. Ik lees dat de wethouder en het bestuur willen dat we ons meer gaan profileren op de automotive en de foodsector. Die kul hoor ik al jaren. Het zal allemaal wel. Voor mij is Helmond gewoon een stad waar je lekker kunt wonen, werken en recreëren. Voor mij is Helmond het kasteel, de markt en de Berkendonk. Laten we het allemaal niet te moeilijk maken. Helmond is vooral de Helmonder. Misschien moet de nieuwe stadsmarketeer dat ook maar zijn.

Huub

Meer berichten