Foto: Joost van Heugten

Parkeren in stad

  Column

Polderen. We staan er in ons land bekend om. Zo lang geen enkele partij een absolute meerderheid heeft, moeten er compromissen gesloten worden. Jij een beetje van dit, ik een beetje van dat. Dat leidt soms tot prima resultaten. Heel voorzichtig kun je zeggen dat het pensioenakkoord daar het laatste voorbeeld van is. Hoewel, de écht moeilijke vragen zijn voorlopig naar voren geschoven, dus hoe dit gaat uitpakken is nog maar de vraag.

Ook in Helmond wordt gepolderd. Nu bijvoorbeeld over het 'autoluw' maken van het centrum. GroenLinks en de SP willen, én moeten gezien hun ideologische roots, de strijd tegen de auto aan gaan. Het liefst zouden ze op het oude EHAD-terrein een moderne hub inrichten. Daar kun je dan je auto kwijt om met bussen, elektrisch natuurlijk, naar het centrum te gaan.
De VVD daarentegen zou, ook vanwege ideologische roots, het parkeren in het centrum het liefst gratis maken. Dat is het beste voor de ondernemers. En die hebben het toch al moeilijk zat.

Beide ideeën kunnen niet. Zo'n hub is mooi, maar voor een stad van de omvang van Helmond natuurlijk niet reëel. En gratis parkeren gaat ook niet, want dat kost de stad teveel geld.

En dus is er nu een polderplan. De parkeertarieven worden 'gedifferentieerd'. Op de piektijden moet je midden in het centrum meer betalen, en aan de randen minder. Daar komt het kortgezegd op neer.

Het is een typisch 'op-papier-plan'. Een halfbakken plan dat Jos van Bree kan verdedigen ten opzichte van de winkeliers ('die linkse rakkers wilden veel meer') en dat ook de SP en GroenLinks een politiek succes kunnen noemen ('die VVD wilde de tarieven juist verlágen').

De polder is tevreden. De ondernemer niet. En de burger, volledig in verwarring door deze wazige oplossing, ook niet. Polderen werkt. Maar niet altijd.

Huub

Meer berichten