Foto: Joost van Heugten

Het nieuwe station

  Column

Prorail gaat fors investeren in nieuwe stations. Maar er gaat ook veel geld naar, wat de spoorwegbeheerder, 'nieuwe concepten' noemt. In een flitsende brochure die werd gepubliceerd onder de naam 'Station NXT', vertelt Prorail dat reizen niet alleen maar is bedoeld om ergens te komen, maar dat het 'een verlengstuk van ons leven' wordt. Echt waar.

De plannen voor de toekomst zijn omgeven door moderne kretologie. Prorail heeft het over onder meer over 'klimaatadaptie', 'crowd control', 'reactief licht' en over de waarde-economie. En dan heb ik het nog over de meest gangbare termen. Helemaal aan het einde van de kleurrijke brochure verzandt Prorail in de verst mogelijke doorvoering van het Engels met termen als stonecycling, sustainder en the waterbench. En ja, allemaal op één pagina.

Volgens Prorail wordt het toekomstige station een plek om 'connected' te zijn. Ze willen de tijd die we op het station doorbrengen nuttiger maken. We hoeven er niet meer alleen op de trein te wachten, nee, in plaats daarvan kunnen we er onze pakketjes halen en brengen, onze telefoon of e-bike opladen, bloed doneren (écht, het staat er), naar de tandarts of naar de fysio. Het Station NXT wordt 'een multifunctionele en gelaagde hub waarin verschillende functies samen komen: reizen, overstappen, ontmoeten en verblijven.' Einde citaat!

Eén ding is duidelijk. Ondanks de rechte sporen, de wissels en de rails, is Prorail de weg volledig kwijt. Als ze er nu gewoon, samen met de NS, voor zorgen dat de treinen een beetje op tijd rijden en dat er genoeg plek in die dingen is, dan vind ik het helemaal niet erg om daar tien minuten op te wachten. Even mijn hoofd leegmaken, genieten van de wind, kijken naar de lucht, een krantje lezen, een kopje koffie drinken. Als ik naar een station ga, is dat omdat ik met een trein naar een andere plek moet. Comfortabel, duurzaam en snel. En meer niet!

Huub

Meer berichten