Foto: Foto:
Huub

Carat

  Column

Ik ben eigenlijk niet zo van de ondernemersverenigingen, maar ik wil deze keer toch een uitzondering maken. Dat doe ik voor Carat, de ondernemersvereniging in Helmond die zich tot doel heeft gesteld om de cultuur in onze stad te bevorderen. En dat doen ze niet alleen op hun website, maar vooral ook in het echt.

Carat steunt al vele jaren het Gemeentemuseum, heeft in de Warande een prachtig paviljoen laten bouwen, is verantwoordelijk voor de fonteinen in het kanaal, de verlichting van de Veestraatbrug en beelden zoals De Mens, op de weg van Helmond naar Eindhoven, en het beeld in de tuin van het Elkerlie ziekenhuis.

Niet alle projecten van Carat vind ik geslaagd, maar dat is een beetje inherent aan kunst en aan smaak. Het paviljoen op de Markt is best aardig, maar er is vooraf niet goed nagedacht over de invulling, waardoor dat bouwsel meer een sta-in-de-weg is dan een toevoeging. Ook de kleurrijke verlichting van het kasteel vind ik persoonlijk een beetje teveel van het goede.

Het nieuwste project van Carat bestaat uit een aantal 'murals'. Dat zijn muurschilderingen op grote, blinde muren. Toen het project werd aangekondigd had ik mijn twijfels. Je ziet die tekeningen wel vaker. Graffiti-achtige tekeningen die zelden echt passen in de omgeving. Maar sinds het eerste project is afgerond ben ik om. Het kunstwerk dat Robin Nas heeft gemaakt op de muur van onze bibliotheek is een lust voor het oog. Pak een stoel en ga er eens goed voor zitten. Geniet van de duidelijke Vlisco-handtekening die het werk heeft en let op de details die wijzen naar de schilderijen van de renaissance-kunstschilder Lucas Gassel die dit jaar in Helmond herdacht wordt. Een ode aan het industrieel verleden van Helmond, aan de rol die Vlisco nog steeds speelt in onze stad én aan een onderschatte kunstenaar met Helmondse roots. Ik ben heel benieuwd naar de volgende projecten. Chapeau Carat!

Huub

Meer berichten




Shopbox