Logo nieuwsblad-traverse.nl


Foto: Joost van Heugten
Huub

De Flexbus?

  Column

Helmond is de stad van de vernieuwende mobiliteit. Er worden technologieën ontwikkeld om zuiniger en milieuvriendelijker te rijden, met waterstof geëxperimenteerd, er zijn slimme verkeerslichten, een prima fietspadennetwerk, gratis fietsparkeerplaatsen, noem maar op.

Ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn 'hot'. Logisch want als we aan de klimaatdoelen van 2050 willen voldoen, dan staan we voor een flinke uitdaging. Wie zich met toekomstig beleid bezighoudt buigt zich dus over thema's als: deelauto's, flitsfietspaden, digitalisering en vooral nieuwe vormen van openbaar vervoer.

Wie in dat kader naar de bezetting van de buslijnen in Helmond kijkt, snapt dat deze voorziening veel te duur is. De grote bussen die elk uur, half uur of elke twintig minuten langs lege bushokjes rijden, kosten de provincie, en dus óns, handenvol geld. Dat moet veranderen en die verandering werd vorige week aangekondigd. De bussen worden vervangen door kleinere exemplaren die, voor drie euro, alleen op afroep komen. Het leidde meteen tot een storm van kritiek en tot vele, terechte vragen. Hermes en de provincie verzuimden immers om de plannen te communiceren en werden verrast toen het nieuws vorige week via ongeruste chauffeurs uitlekte.

Dat het veel te dure systeem verandert is echter niet meer dan logisch. In Nijmegen en Arnhem, waar de Flexbus ook al rijdt en een ritje zelfs nog vijftig cent duurder is dan in Helmond, is het nieuwe systeem al vanaf de eerste dag een succes.

Het is wel te hopen dat een aantal zaken nog wordt aangepast. Waarom moet je bijvoorbeeld per se bij een halte afspreken, waarom kan een OV-kortingskaart niet gebruikt worden en kan, als het systeem succesvol is, de prijs niet wat omlaag? In een stad waar vernieuwende mobiliteit hoog in het vaandel staat moet dit experiment in ieder geval een kans krijgen.

Huub

1 reactie
Meer berichten