In de garage van Jos en Jo Frantzen liggen de stapeltjes met lessen klaar om opgehaald te worden.
In de garage van Jos en Jo Frantzen liggen de stapeltjes met lessen klaar om opgehaald te worden. (Foto: Helmy van Dooren)

Van de huiskamer naar de garage

“Toen de crisis in maart begon, dacht ik: Het is heel simpel: ik heb een hoop lesmateriaal, een kopieermachine én een garage. Dus nu staat de deur van de garage op dinsdag, donderdag en zaterdag van 15.00 tot 17.00 uur wijd open. Ook in de vakanties. Zo kunnen mensen een stapeltje lesmateriaal meenemen, in plaats van het volgen van lessen Nederlands.“

DEURNE – Vrijwilligster Jos Frantzen-Hanegraaf geeft samen met haar man Jo Frantzen al 35 jaar lessen Nederlands aan migranten. Tot begin dit jaar stelden zij daarvoor hun huis aan de Mozartstraat 50 in Deurne open. “Daar zaten we dan een paar keer per week met wel tien leraren. Toen zaten we hutje mutje. En ja, we zijn toch bijna allemaal 75+, dus horen we bij de gevarengroep.”

Om geen risico meer te lopen bedacht Jos Frantzen dan ook de mogelijkheid om in plaats van fysiek les te geven, lesmateriaal te laten afhalen. "Twee mensen tegelijk mogen de garage in en twee mensen tegelijk mogen op onze oprit. U kunt twee lessen per keer meenemen."

Ze benadrukt dat het geen nieuw materiaal betreft. “Het is allemaal gekopieerd en ik heb alles alleen op papier. Ik zoek nog steeds uit oude spullen nieuwe dingen bij elkaar. Daar maak ik dan een thema van. Deze week heb ik nog iets met ‘de en het’ en ‘enkelvoud en meervoud’ gemaakt. Het is theorie en oefeningen. Er is materiaal op allerlei niveaus en er zijn ook verhalen en oefeningen voor examens.”

Garagedeurproject

“Ons garagedeurproject is bedoeld voor migranten die geen lessen bij een officiële school volgen als het ROC of Werkvloertaal. En verder voor iedereen die geïnteresseerd is in taal. Ik ken ook iemand die voor een kind uit groep 5 van de basisschool een stapeltje meeneemt."

Gratis

"Dankzij subsidie van de gemeente is al het materiaal gratis. Het is heel gemakkelijk, je hoeft je niet in te schrijven maar iedereen kan zo binnenlopen. En als je het terugbrengt, dan kijk ik het ook nog na.”

De overige vrijwillige docenten (twaalf in totaal) hebben al aangeboden ook mee na te kijken als de toeloop zo groot zou worden, dat dat nodig mocht zijn. Jos Frantzen heeft geen idee hoeveel mensen nu al gebruikmaken van het aanbod uit haar garage.

“Ik open om kwart voor drie de garagedeur en maak die om vijf uur weer dicht. Wij zien de mensen niet, we zorgen na de openingstijden voor stapeltjes materiaal, het aanvullen van de stapeltjes en corrigeren. Als dat veel is, dan helpen 70+ leraren van ons vroegere huiskamerproject. Het hoeft ook niet storm te lopen, zoiets moet langzaam groeien.”

Ze heeft aan alles gedacht. “Ik ben bang dat deze periode nog heel lang gaat duren. Oorspronkelijke Nederlanders kunnen migranten op deze mogelijkheid wijzen, zij kunnen dit artikel soms zelf niet lezen.” 

Ze hoopt met dit project ook werkende migranten te kunnen blijven bereiken. “Tijdens de lessen – in het vroegere huiskamerproject – zagen wij veel werkende mensen, zoals Polen en Chinezen. Zij willen hun taal verbeteren om zo een betere baan te krijgen en meer contacten te hebben buiten hun eigen groep.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden