Paul Boelens heeft een psychologenpraktijk in Helmond en is  eigenaar van De Internet Psycholoog. Foto: Helmy van Dooren.
Paul Boelens heeft een psychologenpraktijk in Helmond en is eigenaar van De Internet Psycholoog. Foto: Helmy van Dooren. (Foto: )

'Doe elke dag iets wat je positieve energie geeft'

“Mijn grote frustratie is dat er wel veel aandacht is voor lichamelijke gezondheid, zoals niet roken, niet drinken, gezond eten en bewegen, maar het is onduidelijk hoe je goed voor je mentale gezondheid moet zorgen,” aldus Paul Boelens, gezondheidspsycholoog in Helmond en eigenaar van De Internet Psycholoog.

HELMOND - “Het is echt belangrijk om dagelijks iets aan je mentale gezondheid te doen. Dit helpt bijvoorbeeld ook om een burn-out tegen te gaan.” Over dat laatste zal Boelens spreken op een symposium over burn-out, op woensdagavond 25 maart in het Gerardushuis in Deurne.

“Doe elke dag iets wat je positieve energie geeft. Neem je voor om even rustig te gaan zitten. Dus niet mediteren omdat het moet. Of ga een stukje wandelen of zet je telefoon uit en neem een moment om de dag te overdenken, wat ging er vandaag goed en wat ging er minder. Of schrijf zaken op.”

“Je systeem gaat immers piepen en kraken, als je langdurig meer energie geeft, dan dat er binnenkomt. Burn-out begint vaak met één of twee klachten. Lichamelijk kun je last krijgen van bijvoorbeeld hoofdpijn, hartkloppingen en misselijkheid. En er is de vermoeidheid. Mentaal kun je gaan piekeren, snel huilen, besluiteloos en onzeker worden.”

“In de volksmond is burn-out een werkprobleem, maar het kan ook door vervelende privé-gebeurtenissen komen, zoals scheiding, geldproblemen of ziekte van een naaste.”

Ook blijken er veel risicofactoren in mensen zelf te zitten. Boelens noemt: “Als je in het verleden veel dingen hebt meegemaakt die spanning gaven, als je veel ziek bent geweest het afgelopen jaar of als je weinig steun van je omgeving voelt. Maar ook als je perfectionistisch bent, slecht nee kunt zeggen en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Je vindt dat je dan niet ziek kunt worden omdat je dan in de zorg de patiënten of in het onderwijs de kinderen in de steek laat.”

“Oorzaken op het werk kunnen zijn: hoge werkdruk, pesten, conflicten of als de kenmerken van de organisatie niet matchen met jou als persoon. Denk dan aan werknemers die graag goed werk willen afleveren, maar van de baas meters moeten maken. Op een gegeven moment kun je dat niet meer aan jezelf verkopen.”

Rust

“Als je een burn-out hebt, wil je eigenlijk alleen maar rust. Veel psychologen gaan echter te snel op de verandering zitten. Maar je moet echt eerst een tijdje in de spaarstand staan. Dus niet als je thuis komt te zitten, eerst nog klusjes gaan doen en eindelijk die foto’s inplakken. Nee, eerst goed rusten, slapen, gezond eten en drinken, afleiding zoeken en wat bewegen. Daarná kun je pas je probleem gaan analyseren en kijken hoe je het voortaan anders gaat aanpakken. Het is dan ook absurd en schandalig als een werkgever meteen in het begin twee keer per week aan de telefoon hangt en vraagt wanneer je weer kunt beginnen.”

Meer berichten