De kinderen maken bij elke oplossing, bij elk idee, zelf een tekeningetje. En vervolgens maken ze daar een 'computer' op papier van. Foto: Romy Chatrou-van der Sande.
De kinderen maken bij elke oplossing, bij elk idee, zelf een tekeningetje. En vervolgens maken ze daar een 'computer' op papier van. Foto: Romy Chatrou-van der Sande. (Foto: Romy Chatrou - van der Sande)

Programmeren en met robots spelen

Computational- en design thinking, programmeren… Moeilijke termen, maar wel dé 21e-eeuwse vaardigheden die kinderen in de toekomst nodig hebben. Om hun leerlingen met die wereld in aanraking te brengen, hield OBS Brandevoort van 3 tot en met 10 april de Designweek@School. Afgelopen week trapte burgemeester Elly Blanksma deze week af die mede vorm is gegeven door ouders én initiatiefnemers Wietze Relou en Luuk Jeuken. Traverse liep mee bij een activiteit voor kleuters.

HELMOND - "Gisteren hebben we een robotje laten bewegen!", roept een jongetje uit groep 2 enthousiast. De Bee Bot, om precies te zijn. Het robotje in kwestie lijkt een beetje op een bij. Door middel van knopjes op zijn lijf, kunnen de kinderen 'm laten bewegen. Ze moeten goed nadenken over welke stapjes het 'bijtje' moet gaan zetten.
Vandaag gaan de kleuters aan de slag met een andere opdracht, die past bij probleemoplossend denken. Ze krijgen een aantal stellingen: Lotte draagt op maandag rood, op dinsdag stippen etc. En ze mogen de kleding uitknippen die bij de betreffende dag past. 'Ik heb vandaag ook roze aan!', klinkt het enthousiast. Al snel wordt er volop geknipt en geplakt. De volgende stap: een vergelijking maken. Als het sneeuwt, dan…. 'Maak ik een sneeuwpop!', roept een meisje. Maar ze moeten zich focussen op de kledingkeuze. 'Snowboots natuurlijk!' Ze maken bij elke oplossing, bij elk idee, zelf een tekeningetje. En vervolgens maken ze daar een 'computer' op papier van (zie foto). Zo kun je zelf de juiste vergelijking opzoeken. 'Als de zon schijnt, doe ik mijn bikini aan!'

Na een uurtje hard werken, mogen de kleuters even buiten spelen. Harold Donkers, adjunct-directeur van de school loopt trots rond in de gangen. In de klassen vinden deze week tal van activiteiten plaats. Robotteams nemen het tegen elkaar op en tieners zijn aan het programmeren. "Dit past bij onze ambitie om Brainportschool te worden. Wij willen de wereld iets meer naar binnen halen en zelf meer naar buiten treden. Brainportscholen werken intensief samen met organisaties en bedrijven uit de omgeving om leerlingen klaar te stomen voor de beroepen van de toekomst", vertelt Donkers.

Om de week tot stand te laten komen, is er op diverse manieren geld ingezameld. Door sponsoren te zoeken bijvoorbeeld. "En ouders en leerlingen konden de afgelopen weken bieden op diensten en producten. Je nagels laten lakken bij de juf of samen naar de 'bioscoop' in de klas. Dat was een groot succes. Mooi om te zien dat we dit samen voor elkaar gekregen hebben. En hier blijft het niet bij, we willen aan de slag deze nieuwe manier van leren."

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox