Logo nieuwsblad-traverse.nl


Het Helmondse centrum
Het Helmondse centrum

Helmonds centrum in ontwikkeling

HELMOND – Linda Haverkamp mag zich alweer zo'n 1,5 jaar centrummanager van Helmond noemen. Ze is trots op de mijlpalen die in die tijd zijn bereikt. Zoals levendige koopzondagen en regelmatig overleg tussen ondernemers en de gemeente. "We zijn op de goede weg."

De afgelopen maanden was er volop activiteit in het Helmondse centrum, met name op de koopzondagen. Van springkussens en kinderspelletjes, tot een zomerspektakel. Ook werd de nieuwe website van het centrum gelanceerd. Diverse zaken verhuisden naar een nieuw pand, zoals onlangs Jeanscentre. Ook kwamen er nieuwe (horeca)zaken bij. "Het Helmondse centrum heeft heel veel te bieden", stelt Haverkamp. "Het is kleinschalig, gezellig en je vindt hier nog de echte speciaalzaken waar je persoonlijk benaderd wordt. Nog te weinig mensen kennen het 'geheim' van Helmond", denkt Haverkamp. "Als toeristen voor het eerst in de stad komen, zijn ze positief verrast."

Om die toeristen eens naar het hart van Helmond te trekken, werd onlangs een zomerspektakel (Helmond Holiday) gehouden op koopzondag. "We hebben geflyerd bij de campings in de buurt. Het was hartstikke druk die dag, terwijl het toch echt bouwvakantie was", zegt ze trots. De thema-koopzondagen zijn opgezet door een groepje betrokken ondernemers die regelmatig overleggen.Daarnaast schuiven ondernemers regelmatig aan bij de wethouder, zeker nu de centrumplannen handen en voeten krijgen.

Een grote wens van de ondernemers, is bijvoorbeeld betere bebording. "Nu is lang niet altijd duidelijk hoe je het centrum van Helmond bereikt. Als je over de Traverse naar Eindhoven rijdt zie je het centrum wel liggen, maar hoe je er nou precies komt? Ook mogen de parkeergelegenheden beter aangegeven worden." En zo zijn er nog tal van wensen. Sommige zaken kunnen snel opgepakt worden, andere staan in ieder geval op de agenda. "Zo gaan we binnenkort het centrum nog meer aankleden met hanging-baskets waar bloemen in te vinden zijn en met vlaggen."

Ook komt Helmond Marketing samen met de gemeente met een aanvalsplan tegen de leegstand. Tevens is er een brochure ontwikkeld waar voornamelijk ondernemers vertellen waarom ze zo graag in de stad ondernemen.

Al met al kijkt Haverkamp dus tevreden terug. "Over vijf jaar? Dan hebben we een dynamisch centrum waar mensen graag komen, verblijven en besteden en waar ondernemers goed hun brood kunnen verdienen. Nieuwe ondernemers staan dan te trappelen om hier te beginnen."

1 reactie
Meer berichten