Pilot FABULOS nu officieel van start


<p>De zelfrijdende minibus rijdt tussen de Automotive Campus en Station Brandevoort.&nbsp;</p>

De zelfrijdende minibus rijdt tussen de Automotive Campus en Station Brandevoort. 

(Foto: Bart van Overbeeke Fotografie)

Pilot FABULOS nu officieel van start

Helmond - Wethouder Antoinette Maas gaf het officiële startsein: de proef met de zelfrijdende minibus is gestart. De witte minibus rijdt nu met passagiers tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Zonder chauffeur maar wel met een eigen veiligheidssteward aan boord.

Wethouder Antoinette Maas is trots: “Dat de minibus nu mag gaan rijden met passagiers is een enorme mijlpaal en ontzettend belangrijk voor de mobiliteitstransitie waar we de komende jaren voor staan. Ik ben trots op Helmond als voorloper op het gebied van Smart Mobility. De afgelopen maanden hebben we, samen met een groot aantal partners, verschillende hobbels genomen zodat de proef nu echt van start kan gaan.”

 Helmond is een fietsstad en heeft maar liefst vier stations. Maar het busvervoer staat onder druk en de autowegen raken langzaamaan vol. Juist voor de reis naar en van een station, kan zelfrijdend vervoer een oplossing zijn. “Voor deze genoemde first and last mile van de reis is een minibus zoals de Fabulos een oplossing. Innovaties als deze zijn cruciaal voor het slagen van de mobiliteitstransitie. Helmond is graag een living lab voor het testen van dit soort innovaties”, aldus wethouder Maas.

Fabulos rijdt tussen station brandevoort en automotive campus

Passagiers

De komende weken rijdt de shuttle dagelijks op en neer tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. De route doorkruist Brainport Smart District, de slimste wijk van de toekomst. Vanwege de huidige coronamaatregelen zijn de ritten van de minibus niet opgenomen in de dienstregeling van het openbaar vervoer. In eerste instantie nodigt de gemeente alleen specifieke groepen uit om een keer een rit mee te maken. Zo kan er in de praktijk getest worden. Om de veiligheid te garanderen mogen er maximaal twee passagiers per rit mee, is een mondkapje en een gezondheidsverklaring verplicht en wordt de shuttle extra schoon gemaakt. Bij slechte weersomstandigheden, zoals de huidige sneeuw, rijdt de minibus niet of minder.

Voorgeprogrammeerde route

 De drie kilometer lange route bevat vier haltes. Het gaat om station Brandevoort, Berenbroek en twee haltes op de Automotive Campus. De zelfrijdende minibus rijdt tijdens deze testfase met een snelheid van maximaal 18 kilometer per uur. Dat is ongeveer een gemiddelde fietssnelheid. Op de minibus zitten sensoren waardoor het bewegingen op afstand kan waarnemen en zelf actie onderneemt.

Verkeersmaatregelen

Voor de veiligheid worden er verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen, zoals een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor al het verkeer op de route. De shuttle wijkt niet af van zijn baan waarop hij is geprogrammeerd, ook rijdt hij voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Op de testroute worden andere weggebruikers door informatieborden daarvoor gewaarschuwd.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden