‘Aparte gymnasiumklas past bij onderwijsvisie’


<p>Afdelingsleider Jasper Beenker van het Commanderij College.</p>

Afdelingsleider Jasper Beenker van het Commanderij College.

(Foto: )

‘Aparte gymnasiumklas past bij onderwijsvisie’

Gemert - Het Commanderij College, locatie Macropedius start volgend schooljaar weer met een aparte gymnasiumbrugklas. De Gemertse school sluit daarmee aan op de al ingezette onderwijsvisie, waarbij de leerling centraal staat.

“De leerling als individu. Dat vat onze onderwijsvisie samen”, zegt afdelingsleider Jasper Beenker. “We kijken nóg beter naar wat iedere leerling nodig heeft. Dat betekent minder klassikaal les, ruimte om in te spelen op de behoefte van een leerling, met bijvoorbeeld extra bijspijkermomenten of verdiepingslessen.” Binnen het gymnasium krijgt de extra ruimte een vaste plek op het rooster. “Het onderzoekend (leren) denken, komt centraal te staan.”

De afgelopen twee jaar was er een gemengde vwo-klas. “Hoewel er niets mis is met een gemengde klas, past een aparte gymnasiumklas vanaf de brugklas nog beter bij onze huidige onderwijsvisie”, zegt Jasper. Marijn Verbruggen, docent Nederlands vult aan: “Met gelijkgestemden in een klas, doet veel voor de onderlinge band van de leerlingen. Bovendien ben je dan geen uitzondering meer: je hebt allemaal hetzelfde lesrooster en je krijgt allemaal les in Grieks en Latijn. De zaken die het gymnasium een gymnasium maken, kun je dan samen als klas ervaren.”

Coaching

Binnen het Macropedius worden leerlingen naast een klassendocent ook één-op-één begeleid door een coach. Marijn: “Hoewel de leerlingen op het gymnasium heel verschillend zijn, zijn er ook overeenkomsten. Hoogbegaafdheid en prestatiedruk komen er bijvoorbeeld geregeld voor.”

De coaches hebben ervaring en/of affiniteit met de doelgroep en kunnen helpen op onderwijs- of persoonlijk vlak. Kim Kempen, docent klassieke talen, duidt het belang aan: “Ik vind het belangrijk dat onze gymnasiumleerlingen zich op hun plek voelen. Dat zij de kans krijgen om te leren op een manier die bij ze past en daarin ook begeleid worden op een manier die bij ze past. Ze moeten zich veilig en gewaardeerd voelen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden