<p>Dorpsvrouw, grensgebied Peel, Kempen en Meierij, 1932-1933.&nbsp;</p>

Dorpsvrouw, grensgebied Peel, Kempen en Meierij, 1932-1933. 

(Foto: Martien Coppens / Nederlands Fotomuseum )

Drie kunstenaars in Poëzie van de Peel

De kunstenaars Martien Coppens, Gerrit van Bakel en Johan Claassen zijn onlosmakelijk verbonden met het boerenleven in de Peel. Ondanks de verschillen in discipline hanteren Coppens, Van Bakel en Claassen dezelfde thema’s: de boerengemeenschap, de cyclus van seizoenen, leven met de elementen en verbondenheid met de natuur. Deze thema’s, zijn samengebracht in een nieuwe tentoonstelling: Poëzie van de Peel is te zien in Het Noordbrabants Museum, zo gauw dat weer open mag.

DEN BOSCH - In verschillende zwart-wit fotoseries legde Martien Coppens (Lieshout 1908-1986 Geldrop) het landschap en de bewoners van de Peel vast. In de verweerde gezichten en rauwheid van de plattelandsbevolking zag hij een zekere romantiek. Volgens hem bezaten deze boeren een intuïtieve levenswijsheid, gebaseerd op een zintuigelijke ervaring van de natuur. Deze zou door de technologische vooruitgang onder druk komen te staan. Ook fotografeerde hij het veenlandschap met het zogenaamde kienhout dat hij daar tegenkwam. Door het kienhout als onderwerp te nemen en met verhoogd licht-donker contrast af te beelden, wordt het verheven tot een bijzonder object. Sommige stukken hout zijn duizenden jaren oud, maar goed geconserveerd door de veengrond.

Elementen van de natuur

De machines van Gerrit van Bakel (Ysselsteyn 1943-1984 Deurne) lijken ver weg te staan van de natuur, maar het tegenovergestelde is waar. De elementen van de natuur staan namelijk centraal in zijn werk. Zo functioneren de door hem geconstrueerde ‘automobieltjes’ volgens het dag- en nachtprincipe: door het warmteverschil tussen dag en nacht krimpen dingen en zetten ze weer uit. Dit principe gebruikt hij om de machines te laten bewegen. Als boerenzoon zag Van Bakel hoe technologische vernieuwing het boerenbedrijf veranderde. Volgens hem verstoorde dit ‘de harmonie van het karrespoor’: de verbondenheid tussen land en boer. In zijn kunst probeerde Van Bakel deze verdwenen harmonie weer terug te vinden.

Oude boerenwerktuigen

De werken van Johan Claassen (Beek en Donk, 1943) hebben iets voodoo-achtigs en primitiefs. Het zijn onder meer oude boerenwerktuigen die hij als werktuig onbruikbaar maakte. In zijn werk, dat vaak gaat over menselijke werkzaamheid in de natuur, de liefde en alledaags geluk, worden verschillende disciplines als vanzelfsprekend tot een geheel gemaakt. Zijn werk bezit, in een menging van melancholie en humor, een sterk associatief karakter.

Basis in Brabant

De kracht van Het Noordbrabants Museum is het wisselende aanbod. Aan de ene kant toont het museum cultureel erfgoed en internationaal gevierde kunstenaars en aan de andere kant is er aandacht voor kunstenaars met een basis in Brabant. Hierbij vormt jong talent de reeks ‘Brabantse Nieuwe’, terwijl reeds gevestigde kunstenaars centraal staan in de serie ‘Van eigen bodem’.

Praktische informatie

Houd de website van het museum in de gaten als de musea weer open mogen, voor de juiste bezoekersinformatie. Het Noordbrabants museum werkte met tijdsloten omdat het maar een beperkt aantal bezoekers mag toelaten. Bezoekers kunnen online hun ticket reserveren. Met het ticket hebben zij toegang tot een groot gedeelte van de vaste collectie en de tijdelijke tentoonstellingen.

www.hetnoordbrabantsmuseum.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden