<p>Directeur Jeanne Verberne stuurt naast de Wegwijzer ook d&rsquo;n Bogerd aan. De laatste tot 1 januari, dan komt De Zonnebloem onder haar hoede.</p>

Directeur Jeanne Verberne stuurt naast de Wegwijzer ook d’n Bogerd aan. De laatste tot 1 januari, dan komt De Zonnebloem onder haar hoede.

(Foto: Helmy van Dooren)

Naar onderwijs op maat

De verbouwing van basisschool De Wegwijzer in Vlierden was na de zomervakantie klaar. Zo ontstonden drie grote leslokalen door van twee lokalen steeds één lokaal te maken. Bovendien zijn de oude gangen ook bij de lesruimtes getrokken. Sinds de nieuwe indeling werkt het team met een nieuwe onderwijsvisie. Volgens (meer-scholen)directeur Jeanne Verberne is iedereen daarover enthousiast. Daarbij roemt ze steeds haar ‘ambitieuze’ team dat ‘heel goed in kansen denkt en veel kennis heeft’.

VLIERDEN - De combinatiegroepen zijn verdwenen en de 134 kinderen zijn verdeeld in drie ‘bouwen’. Leerlingen van groep 1, 2 en 3 (onderbouw) zitten bij elkaar, die van 4, 5 en 6 (middenbouw) en die van 7 en 8 (bovenbouw). Voor de onderbouw staan elke dag 2 leerkrachten én een onderwijsassistent. Twee fulltimers runnen dagelijks de middenbouw. De bovenbouw heeft anderhalve leerkracht. Leerkrachten zijn zo verantwoordelijk voor meer leerlingen, maar hebben daarnaast ook mentorleerlingen die ze speciaal in de gaten houden.

Het motto van De Wegwijzer is: Samen het beste uit jezelf halen. Daarbij zijn de kernwaarden: betrokkenheid, eigenheid en zelfstandigheid. “Bij betrokkenheid denken wij aan collectief leren. We denken meer te leren als we dat met én van elkaar doen. Kinderen kunnen elkaar helpen met rekenen, maar ook met sociale vaardigheden. En zo leren ze ook samenwerken.”

De kernwaarde eigenheid staat voor het gegeven dat iedereen anders is. “We willen de eigenheid van ieder kind zien en waarderen. We stemmen zoveel mogelijk af op de behoefte van elke leerling.” Gepersonaliseerd leren werkt door bijvoorbeeld doelen voor jezelf te stellen. Door middel van thematisch werken in de middag leren kinderen gepersonaliseerd omdat ze vanuit eigen belangstelling mogen kiezen. “Bij het landenproject koos je zélf een land en wat je daarover wilde presenteren. Soms werkt groep 4 tot en met 8 daarbij samen. Dan hoor je een oudste kind tegen een jongste leerling zeggen: ‘Wat knap dat jij dat al weet’.”

De kernwaarde zelfstandigheid gaat over eigenaarschap, eigen verantwoordelijkheid passend bij de leeftijd.

“Wat we van kinderen verwachten, verwachten we als team ook van elkaar.” En waar de leerlingen een laatje met spullen hebben - maar bij elke instructie ergens anders kunnen zitten - hebben de leerkrachten in plaats van bureaus ladeblokken op wieltjes.

Trots op school

Verberne wil graag dat ouders trots zijn op de school. “Al is de grootste puzzel in coronatijd: Hoe blijven we de ouders meenemen?” Eerder namen ouders via koffie-uurtjes – toen 1, 2 en 3 al één bouw was – een kijkje in de keuken. Tijdens het thema gezondheid vertelden ouders op school over hun werk.

“Onze stip op de horizon is onderwijs op maat voor elk kind. Al zijn we er nog lang niet, een school waar we als team gingen kijken deed er tien jaar over.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden